Sažetak:
Tijekom školske godine 2023./2024. je kao prioritetno područje unapređenja Razvojnog plana i programa rada škole odabrana tema Prevencija ovisnosti. S učenicima od 5. do 8. razreda je provedena anketa I kako bi se dobio uvid u to koliko su učenici upoznati s temom ovisnosti, sredstvima ovisnosti i kako bismo dobili uvid u to jesu li učenici probali neka sredstva ovisnosti, koriste li neki učenici sredstva ovisnosti i žele li učenici da ih se educira o navedenoj temi. Nakon što su učenici riješili anketu I učiteljica Martina Meznarić je analizirala rezultate ankete i s njima upoznala učenike, roditelje i članove Tima za kvalitetu. Uslijedile su edukacije učenika kroz predavanja i radionice od strane djelatnika škole, policijskih službenika i drugih vanjskih suradnika. Također su djelomično o nekim temama vezanim uz prevenciju ovisnosti upoznati i roditelji na roditeljskim sastancima. Na kraju je provedena anketa II pomoću koje se željelo utvrditi jesu li i kako predavanja i radionice utjecale na učenike. Rezultati ankete II su pokazali da većina učenika smatra kako su predavanja i radionice vezane uz temu Prevencija ovisnosti bile za njih korisne i kako bi željeli da se provode i sljedeće školske godine.
Uvod:
Tim za kvalitetu je na početku školske godine na sastanku odlučio da će ove nastavne godine prioritetno područje unapređenja Razvojnog plana i programa rada škole biti Prevencija ovisnosti zbog sve većeg porasta upotrebe sredstava ovisnosti kod mladih. Tako je na pravom sastanku članova Tima za kvalitetu dogovoreno da će učiteljica Martina Meznarić u svrhu ove teme s učenicima provesti dvije ankete, jednu prije edukacija učenika, a drugu nakon provedenih edukacija kako bismo utvrdili jesu li edukacije vezane uz temu Prevencija ovisnosti bile korisne za učenike. Na sastanku je bilo dogovoreno da će edukacije učenicima provoditi učitelji, djelatnici stručne službe, policijski službeni te članovi drugih institucija s kojima škola dogovori suradnju.
Ciljevi:
- upoznati djelatnike škole i širu javnost s problemom sve lakše dostupnosti sredstava koja kod djece mogu uzrokovati ovisnost
- upoznati djelatnike škole i širu javnost s problem mogućeg porasta konzumacije nikotina i drugih sredstava koja bi kod djece mogla izazvati ovisnost
- educirati učenike o štetnosti i posljedicama konzumiranja sredstava koja mogu uzrokovati ovisnost
- poticati učenike, djelatnika škole i roditelje na odgovornije ponašanje
- poticati učenika na zdrav život
- poticati učenike na kritičko promišljanje i razvijanje vlastite svijesti o rizicima i opasnostima korištenja nikotina i drugih sredstava koje mogu izazvati ovisnost
- utvrditi jesu li učenici koristili neko sredstvo koje može uzrokovati ovisnost
- utvrditi ima li učenika koji koriste neko sredstvo koje može uzrokovati ovisnost
- utvrditi u kojim okolnostima učenici dolaze u iskušenje da probaju neko sredstvo koje može uzrokovati ovisnost
- utvrditi koje skupine (prijatelji, roditelji) imaju najveći utjecaj na ponašanje učenika vezano uz korištenje sredstava koja mogu uzrokovati ovisnost
- utvrditi potrebu za izvođenje predavanja i/ili radionica vezanih uz štetnost sredstava ovisnosti na zdravlje
- utvrditi jesu li edukacije provedene u sklopu Prevencije ovisnosti osvijestile kod učenika štetnost sredstava ovisnosti
- utvrditi jesu li radionice provedene u sklopu Prevencije ovisnosti osvijestile kod učenika štetnost sredstava ovisnosti
- utvrditi smatraju li učenici da bi se edukacije i radionice vezane uz temu Prevencija ovisnosti trebale provoditi i u budućnost
Materijali i metode:
Obrazovno istraživanje je provedeno u školskoj godini 2023./2024. u sklopu Razvojnog plana i programa rada škole.“ U svrhu istraživanja su u digitalnom alatu Forms sastavljene dvije ankete za učenike. Anketu I su učenici popunjavali u mjesecu studenom prije početka provođenja edukacija. Anketu II su učenici popunjavali u mjesecu lipnju, nakon što su djelatnici škole, policijski službenici i voditelj projekta Tako? Ovako! održali predavanja i edukacije vezane uz temu. Anketama su učenici mogli pristupiti putem poveznice ili qr koda. Učenici su ankete ispunjavali na satu razrednika ili na satu prirode/biologije. Anketa I se sastojala od 71 pitanja, a anketa II od 35 pitanja. Uvid u sadržaj ankete I ankete II možete pogledati klikom na priložene poveznice.
Anketa I – obrazac
Anketa II – obrazac
Rezultati:
Anketu I su ispunili učenici od 5. do 8. razreda polaznici OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin. Anketu I je ukupno ispunilo 66 učenika.
Rezultati ankete pokazuju da:
- je 17 učenika (26%) probalo pušiti cigaretu
- kao razlog zašto su probali pušiti cigaretu učenici uglavnom odabiru odgovor jer su htjeli probati, dok se dvoje učenika izjasnilo da su bili potaknuti utjecajem prijatelja
- 4 učenika (6%) puši cigarete
- se dvoje učenika se izjasnilo da puši više puta dnevno
- jedan učenik puši više od 20 cigareta dnevno, dvoje učenika puši 16 – 20 cigareta dnevno, a jedan učenik se izjasnio da puši 6 – 10 cigareta dnevno
- učenici koji puše cigarete to rade bilo gdje, doma, u šumi, kod kleti
- učenici koji puše to rade jer
- ne mogu bez toga
- ih opušta
- je zabavno
- puše i prijatelji
- je 23 učenika (35%) probalo pušiti električne cigarete
- su okolnosti u kojima su pušili električne cigarete bile sljedeće:
- htio/htjela sam probati
- potaknut/a utjecajem prijatelja
- se pet učenika (8%) izjasnilo da puši električne cigarete
- učenici koji puše električne cigarete to rade jer:
- ih opušta
- je zabavno
- ne mogu bez toga
- to rade i prijatelji
- većina učenika koji puše električne cigarete to rade jedanput na tjedan, dok se jedan učenik izjasnio da to radi svaki dan
- da jedan učenik puši više od 20 električnih cigareta na dan, dok jedan puši 1 – 5 cigareta dnevno
- učenici koji puše električne cigarete to rade bilo gdje, doma u sobi, vani, na igralištu
- je jedan učenik (2%) probao snus (nikotinske vrečice)
- učenik koji je probao snus kao okolnosti u kojima je to probao nije odabrao konkretan odgovor, već odgovor ostalo
- jedan učenik (2 %) koristi snus
- kao odgovor zašto koristi snus ne odabire konkretan odgovor već odgovor ostalo, a isto odabire i kod pitanja koliko često to radi, a kod pitanja gdje ga koristi odgovara u Sloveniji gdje ga je i kupio
- je dvoje učenika (3%) probalo neku vrstu droge, ali kod sljedećeg pitanja koju vrstu droge su probali učenici nisu dali odgovor
- za mjesto gdje su probali drogu odgovaraju da se ne sjećaju, a kao razlog zašto je uzeo drogu jedan učenik odgovara da je htio probati
- pedeset i osam učenika (88%) igra videoigre (na računalu/mobitelu/konzoli)
- pet učenika dnevno igra videoigre više od četiri sati, dvoje učenika ih igra dnevno četiri sata, dvoje tri sata, jedanaest dva sata, petnaest sat vremena, sedam do pola sata, osam učenika ne igra svaki dan, a trinaest učenika nije odabralo konkretan odgovor već odgovor ostalo
- kao razlog zbog kojeg igraju videoigre (na računalu/mobitelu/konzoli) četrdeset i sedam učenika to radi jer im je to zabavno, dvadeset i pet učenika odabire odgovor da to rade jer se na taj način druže s prijateljima, dvanaest učenika odabire odgovor ostalo, sedam ih to radi da im prođe dan, šest ih to radi jer je edukativno, a dvoje učenika to radi jer to rade prijatelji pa da budu dio društva
- šezdeset i jedan učenik (92%) smatra da vršnjaci prihvaćaju ravnopravno u svoje društvo vršnjake koji ne igraju videoigre (na mobitelu, računalu, konzoli), dvoje učenika smatra da smatra da vršnjaci ne prihvaćaju ravnopravno u svoje društvo vršnjake koji ne igraju videoigre (na mobitelu, računalu, konzoli), dok troje učenika odabire odgovor ostalo
- šezdeset i pet učenika (98%) koristi društvene mreže (Facebook, TikTok, Viber, Instagram, Discord, Twitch i slično), dok jedan učenik (2%) ne koristi društvene mreže
- da trideset učenika koristi društvene mreže jedan sat dnevno, četrnaest učenika dva sata dnevno, osam učenika do pola sata, pet učenika je odabralo odgovor ostalo, četiri učenika više od četiri sata, dva učenika četiri sata, dva učenika tri sata, a jedan učenik ne koristi društvene mreže svaki dan
- dvadeset učenika koji koriste društvenu mrežu Facebook ne koriste istu svaki dan, devetnaest ih odabire odgovor ostalo, osam učenika ju koristi do pola sata dnevno, jedan učenik sat dnevno, jedan učenik dva sata dnevno, jedan učenik četiri sata dnevno i jedan učenik više od četiri sata dnevno
- šesnaest učenika koji koriste društvenu mrežu TikTok istu koriste do pola sata dnevno, isti broj učenika ju koristi dnevno sat vremena, osam učenika dva sata dnevno, četiri učenika više od četiri sata dnevno, tri učenika tri sata dnevno, jedan učenik ju ne koristi svaki dan, a devet učenika je odabralo odgovor ostalo
- dvadeset i dva učenika koji koriste društvenu mrežu Instagram istu koriste do pola sata dnevno, jedanaest učenika ju ne koristi svaki dan, jedanaest učenika odabire odgovor ostalo, sedam učenika ju koristi dnevno jedan sat, tri učenika dva sata dnevno i tri učenika više od četiri sata dnevno
- trideset i jedan učenik koji koristi društvenu mrežu Viber istu koristi do pola sata dnevno, sedamnaest učenika ju ne koristi svaki dan, dvanaest učenika odabire odgovor ostalo, pet učenika ju koristi dnevno jedan sat
- četiri učenika koji koriste društvenu mrežu Twitch istu koriste do pola sata dnevno, dva učenika jedan sat dnevno, dva tri sata dnevno jedan više od četiri sata dnevno, devet ju ne koristi svaki dan, a dvadeset i osam njih odabire odgovor ostalo
- osam učenika koji koriste društvenu mrežu Discord istu koriste do pola sata dnevno, šest učenika jedan sat dnevno, šest učenika dva sata dnevno, šest učenika ju ne koristi svaki dan, dva učenika više od četiri sata dnevno, jedan učenik tri sata, a dvadeset i jedan je odabrao odgovor ostali
- učenici još koriste sljedeće društvene mreže i to u opsegu od 15 minuta do četiri sata dnevno
- Snapchat
- Whatshapp
- YouTube
- Pinterest
- Fortnite
- pedeset i sedam učenika (86%) smatra da vršnjaci prihvaćaju ravnopravno u svoje društvo vršnjake koji ne koriste društvene mreže, pet učenika (8%) smatra da vršnjaci ne prihvaćaju ravnopravno u svoje društvo vršnjake koji ne koriste društvene mreže, dok četiri učenika (6%) odabire odgovor ostalo
- pedeset i šest učenika koji koji provode vrijeme na društvenim mrežama to rade radi dopisivanja, dvadeset i osam učenika to radi zbog igranja igrica, osam zbog objavljivanja sadržaja (fotografije, tekst), jedan to radi jer to rade i njegovi prijatelji pa da bude dio društva, a šest učenika odabire odgovor ostalo
- je četrdeset i četiri učenika (67%) probalo energetsko piće dok dvadeset i dva učenika nisu probala energetsko piće
- trideset i osam učenika odgovara da su probali energetsko piće jer su htjeli probati kakvo je, četiri učenika je probalo jer je bilo potaknuto utjecajem prijatelja, jedan učenik je probao zbog pritiska od strane vršnjaka dok je sedamnaest učenika odabralo odgovor ostalo
- se šesnaest učenika (24%) izjasnilo da pije energetska pića, a pedeset učenika (76%) da ih ne pije
- se sedam učenika izjasnilo da pije energetsko piće jednom tjedno, šest učenika pije energetsko piće rjeđe od jednom tjedno, dok je dvadeset i šest učenika odabralo odgovor ostalo
- jedanaest učenika pije energetsko piće jer im daje energiju, dva učenika piju jer im je to zabavno i dva učenika jer ih to opušta
- učenici koji piju energetsko piće to rade kod kuće, u sobi, u gradu Ivancu, u kafiću, na igralištu, na autobusnoj stanici, kad su vani, bilo gdje, jedan učenik odgovara da ne pije energetsko piće ali ga je probao piti u blizini roditelja i na jednom rođendanu
- se četrdeset i pet učenika (68%) izjasnilo da su probali piti alkohol
- je trideset i devet učenika pilo alkohol jer su htjeli probati, a pet učenika jer je bilo potaknuto utjecajem roditelja
- se sedamnaest učenik (26%) izjasnilo da piju alkohol
- kao razlog zašto piju alkohol sedam učenika odgovara jer im je to zabavno, četiri učenika to rade jer to radi i prijatelji pa da bude dio društva, četiri jer im daje energiju, tri jer ih opušta, a jedan jer to rade roditelji
- kao mjesto gdje piju alkohol učenici navode kuću, klet, u društvu, na zabavama, u kafiću, pored roditelja ako mu dozvole (inače ne pije), a jedan učenik navodi da je probao dva puta u blizini roditelja, na Novu godinu i na rođendanu
- trideset i tri učenika odgovara da nitko ne utječe na to hoće li probati neko sredstvo ovisnosti, deset učenika navodi da najviše na to hoće li probati neko sredstvo ovisnosti utječu njihovi prijatelji, devet učenika navodi da najviše na to utječu roditelji, osam učenika navodi da na njih najviše utječu vršnjaci, a šest njih navodi medije kao glavni utjecaj na to hoće li probati neko sredstvo ovisnosti
- jedan učenik navodi da je probao sredstvo ovisnosti samo da bi bio prihvaćen u društvo, dok šezdeset i dva učenika (94%) tvrdi da nisu probali sredstvo ovisnosti samo da bi bili prihvaćeni u društvo
- se četrdeset učenika (61%) našlo u situaciji da im vršnjaci nude neko sredstvo ovisnosti (cigarete, alkohol, energetska pića i slično), a oni su odbili
- se osam učenika (13%) našlo u situaciji u kojoj su im vršnjaci nudili neko sredstvo ovisnosti (cigarete, alkohol, energetska pića i slično), oni su odbili zbog čega su ih vršnjaci zadirkivali
- četrdeset i pet učenika (74%) tvrdi da vršnjaci koji koriste neko sredstvo ovisnosti (cigarete, alkohol, energetska pića i slično) prihvaćaju ravnopravno u svoje društvo vršnjake koji to ne rade
- na rođendanima najčešće jedu: pizzu, tortu, meso, hamburgere, kolače, grickalice, krumpir, pomfrit, bombone, slatkiše
- na rođendanima najčešće piju: obične sokove, guste sokove, gazirana pića, bezalkoholne pive, alkohol, vodu, energetska pića, dječji šampanjac, alkohol (pelinkovac, bambus, pivo)
- rođendane slave kod kuće, pri kleti, u restoranima, kinu, u Ivancu, kod kuće slavljenika, u igraonici, u nekom iznajmljenom apartmanu, na igralištu, u zabavnom parku, u lovačkom domu, vikendicama, u društveno vatrogasnom domu
- trideset i sedam učenika (56%) navodi da su odrasli (roditelji, ukućani) prisutni na rođendanu na koji su pozvani, dva učenika (3%) navodi da nisu prisutni, a dvadeset i šest učenika (39%) navodi da su ponekad prisutni, a jedan učenik (2%) odabire odgovor ostalo
- četrdeset i osam učenika (73%) navodi da su kada oni slave rođendan prisutni na rođendanu odrasli (roditelji, ukućani), četiri učenika (6%) navodi da nisu, trinaest učenika (20%) navodi da su ponekad prisutni, dok jedan učenik (2%) navodi ostalo
- dvadeset i devet učenika (44%) odgovara da bi htjeli čuti dodatne informacije o štetnosti sredstava ovisnosti na zdravlje koja bi im prenio pedagog, učitelj, liječnik, psiholog ili policijski službenik, četrnaest učenika (21%) se izjasnilo da ne bi htjeli, a dvadeset i tri učenika (35%) da bi možda htjeli
- dvadeset i tri učenika žele čuti dodatne informacije o štetnosti sredstava ovisnosti na zdravlje od liječnika, dvadeset učenika od učitelja, devetnaest učenika od policijskog službenika, jedanaest od pedagoga, jedanaest od psihologa, a devet učenika je odabralo odgovor ostalo
- bi trideset i tri učenika (50%) htjelo da se provode radionice na temu štetnosti sredstava ovisnosti, petnaest učenika (23%) to ne bi htjelo, a osamnaest učenika (27%) bi možda htjelo
- bi dvadeset i četiri učenika htjelo da radionice o štetnosti sredstava ovisnosti na zdravlje provodi liječnik, dvadeset i tri učenika bi htjelo da ih provodi učitelj, devetnaest policijski službenik, jedanaest pedagog, devet psiholog dok ih jedanaest odabire odgovor ostalo
- trideset i osam učenika (58%) smatra da bi bilo dobro njihovi roditelji saznaju više informacija o štetnosti sredstava ovisnosti na zdravlje, deset učenika (15%) smatra da ne bi bilo dobro, dok njih osamnaest (27%) smatra da bi možda bilo dobro
- dvadeset i šest učenika smatra da bi roditelji trebali čuti dodatne informacije o štetnosti sredstava ovisnosti na zdravlje od liječnika, osamnaest učenika smatra da bi informacije trebali dobiti od učitelja, petnaest učenika smatra da bi ih trebali dobiti od policijskog službenika, jedanaest od psihologa, osam od pedagoga, dok devet učenika odabire odgovor ostalo
- dvadeset i osam učenika (42%) smatra da bi se radionice na temu štetnosti sredstava ovisnosti trebale provoditi i roditeljima, dvadeset učenika (30%) smatra da se ne bi trebale, a osamnaest učenika da bi se možda trebale
- dvadeset i sedam učenika smatra da bi radionice o štetnosti sredstava ovisnosti na zdravlje trebali roditeljima provoditi liječnik, petnaest učenika smatra da bi im radionice trebao provoditi policijski službenik, četrnaest učenika smatra da bi radionice trebao provoditi učitelj, deset učenika smatra da bi to trebao raditi psiholog, devet učenika pedagog, a devet učenika odabire odgovor ostalo
- kao prijedlog poboljšanja ankete jedan učenik navodi da bi učenici i roditelji trebali imati zajedničku radionicu, drugi navodi da bi anketa trebala imati manje pitanja
Sažetku rezultata ankete I možete pristupiti putem priložene poveznice ili pomoću priloženog dokumenta.
Nakon uvida u rezultate ankete učiteljica informatike Ana Dukarić je s učenicima obilježila Europski mjesec kibernetičke sigurnosti kako bi učenike osvijestila o važnosti kibernetičke sigurnosti, kako bi utjecala na promjene njihovog stava prema zaštiti i ukazala im na resurse koji im omogućavaju da se uspješno obrane od kibernetičkih prijetnji te da na taj način smanje rizik od napada. Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice.
Učiteljica informatike Ana Dukarić je u sklopu Prevencije ovisnosti s učenicima obilježila Dan sigurnijeg interneta. Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice.
Nakon uvida u rezultate ankete I pedagoginja Ankica Gotić, učiteljica prirode Snježana Conar i učiteljica biologije, kemije i prirode Martina Meznarić su u sklopu Obilježavanja Mjeseca borbe protiv ovisnosti učenicima održale predavanja i provele brojne radionice s ciljem edukacije učenika o štetnosti sredstava ovisnosti i kako bi kod učenika osvijestile da je u redu da kažu ne ako im netko nudi sredstvo ovisnosti. Pedagoginja Ankica i učiteljica Martina su s učenicima provodile i radionice koje kod učenika potiču razvoj vlastite osobnosti i vlastitog ja. Kroz navedene radionice smo prošli i teme što sve učenici mogu raditi umjesto koristiti sredstva ovisnosti i na koje sve načine se mogu zabaviti.
Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice i u digitalnoj knjizi kojoj možete pristupiti putem priložene poveznice.
Kako su rezultati ankete pokazali da učenici žele da se edukacije i radionice održe i roditeljima učiteljica Martina Meznarić je na roditeljskom sastanku u prvom polugodištu s roditeljima 7.a razreda prošla predavanje na temu: Štetnost energetskih pića te je roditelje upoznala s rezultatima ankete I. Nakon toga je roditeljima 7.a razreda na roditeljskim sastancima u drugom polugodištu provela dvije radionice. Tako je učiteljica s njima prošla predavanje Prevencija ovisnosti: Nije istina da sredstva ovisnosti koriste svi - Nemoj ni ti! tijekom kojeg je roditelje upoznala s podacima o tome u kojem se postotku djevojčice, a u kojem dječaci određene dobi: opijaju, puše cigarete duhana najmanje jednom tjedno, koje su štetnosti i posljedice upotrebe marihuane, koliki je postotak uporabe marihuane među 15-godišnjim učenicima, koliki je postotak upotrebe e-cigareta među 15-godišnjim učenicima. Nakon toga je s roditeljima provedena radionica na temu: Prevencija ovisnosti: Štetni učinci duhanskih proizvoda i nikotinskih vrećica. Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice. Na sljedećem roditeljskom sastanku učiteljica je s roditeljima prošla radionicu: Prevencija ovisnosti: Djeca i mobiteli; društvene mreže; Ovisnost o internetu; Ovisnost o videoigrama. Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice.
U sklopu prevencije ovisnosti ravnateljica škole Martina Vusić je uključila školu u projekt Tako? Ovako! čiji je cilj prevencija rizičnih ponašanja djece kroz kvalitetno provođenje slobodnog vremena. U sklopu ovog projekta je održana i radionica za članove učiteljskog vijeća, a detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati ne mrežnim stranicama škole putem priložene poveznice.
U prevenciju ovisnosti su se uključili i djelatnici MUP – a. Dana 19.4.2024. našu školu su posjetili djelatnici MUP - a Ivanec Marko Šambar i i Mirko Bistrović. Oni su prvo održali predavanje u MŠ Izidora Poljaka Višnjica, a nakon toga i u PŠ J. E. Drašković Cvetlin. Ciljana skupina su bili učenici od 5. do 8. razreda. Djelatnici MUP - a Ivanec su učenicima održali predavanje o: vršnjačkom nasilju
- nasilju na internetu
- posljedicama izrade lažnih profila na društvenim mrežama
- otmici djece
- posljedicama tetoviranja
- štetnim učinicima pušenja
- štetnim učinicima energetskih pića
- štetnim učinicima alkohola
- izlascima
Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati ne mrežnim stranicama škole putem priložene poveznice.
Djelatnik MUP – a Ivanec Marko Šambar je 9. svibnja učenicima 7. i 8. razreda OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin održao predavanje na temu priječimo nasilje na internetu – cyberbullying. Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice.
Učenici 7. i 8. razreda OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin su 29.5.2024. aktivno sudjelovali u edukativnoj interaktivnoj predstavi pod nazivom "Dislike" koja je održana u OŠ grofa Janka Draškovića Klenovnik. Predstavu je održao youtuber i trap umjetnik Andre Damiš poznat pod pseudonimom Psycho Mouse. Tema predstave je bila nasilje na internetu (cyberbullying). Detalje o provedenoj aktivnosti možete pogledati na mrežnim stranicama škole pomoću priložene poveznice.
Nakon što su učenicima održana predavanja i provedene radionice, učiteljica Martina Meznarić je sastavila anketu II čiji ciljevi su:
- utvrditi jesu li radionice provedene u sklopu Prevencije ovisnosti osvijestile kod učenika štetnost sredstava ovisnosti
- utvrditi jesu li edukacije provedene u sklopu Prevencije ovisnosti osvijestile kod učenika štetnost sredstava ovisnosti
- utvrditi smatraju li učenici da bi se edukacije i radionice vezane uz temu Prevencija ovisnosti trebale provoditi i u budućnosti
Anketu II su učenici popunjavali u mjesecu lipnju. Anketu je ispunilo 65 učenika od 5. do 8. razreda
Rezultati ankete pokazali su da:
- pedeset i dva učenika (80%) smatra da su edukacije i radionice o štetnosti pušenja provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, deset učenika (15 %) smatraju da su bile djelomično korisne, dok tri učenika (5%) smatra da nisu bile korisne
- pedeset i sedam učenika (88%) smatra da su edukacije o štetnosti pušenja provedene od strane policijskih službenika bile korisne, četiri učenika (6%) da su bile djelomično korisne, a četiri učenika (6%) smatra da nisu bile korisne
- pedeset i dva učenika (80%) smatra da su edukacije i radionice o štetnosti energetskih pića provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, jedanaest učenika (17%) smatra da su bile djelomično korisne, a dva učenika (3%) da nisu bile korisne
- pedeset i pet učenika (85%) smatra da su edukacije o štetnosti energetskih pića provedene od strane policijskih službenika bile korisne, sedam učenika (11%) smatra da su bile djelomično korisne, a troje učenika (5%) da nisu bile korisne
- pedeset i četiri učenika (83%) smatra da su edukacije i radionice o štetnosti alkohola provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, deset učenika (15%) smatra da su bile djelomično korisne, a jedan učenika (2%) smatra da nisu bile korisne
- pedeset i pet učenika (85%) smatra da su edukacije o štetnosti alkohola provedene od strane policijskih službenika bile korisne, šest učenika (9%) smatra da su bile djelomično korisne, četiri učenika (6%) smatra da nisu bile korisne
- pedeset i pet učenika (85%) smatra da su edukacije i radionice o štetnosti nikotinskih vrećica provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, osam učenika (12%) smatra da su bile djelomično korisne, a dva učenika (3%) da nisu bile korisne
- pedeset i devet učenika (91%) smatra da su edukacije o štetnosti nikotinskih vrećica provedene od strane policijskih službenika bile korisne, tri učenika (5%) smatra da su bile djelomično korisne, a tri učenika (5%) smatra da nisu bile korisne
- pedeset i jedan učenik (78%) smatra da su edukacije i radionice o štetnosti grijanih duhanskih proizvoda provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, deset učenika (15%) smatra da su bile djelomično korisne, četiri učenika (6%) smatra da nisu bile korisne
- pedeset i pet učenika (85%) smatra da su edukacije o štetnosti grijanih duhanskih proizvoda provedene od strane policijskih službenika bile korisne, šest učenika (9%) smatra da su bile djelomično korisne, a četiri učenika (6%) da nisu bile korisne
- pedeset učenika (77%) smatra da su edukacije i radionice o štetnosti elektroničkih cigareta provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, trinaest učenika (20%) smatra da su bile djelomično korisne, dva učenika (3%) da nisu bile korisne
- pedeset i pet učenika (85%) smatra da su edukacije o štetnosti elektroničkih cigareta provedene od strane policijskih službenika bile korisne, sedam učenika (11%) da su bile djelomično korisne i tri učenika (5%) da nisu bile korisne
- četrdeset i sedam učenika (72%) smatra da su edukacije i radionice o ovisnosti o videoigrama provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, trinaest učenika (20%) da su bile djelomično korisne i pet učenika (8%) da nisu bile korisne
- pedeset i jedan učenik (71%) smatra da su edukacije i radionice o ovisnosti o društvenim mrežama provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, deset učenika (15%) da su bile djelomično korisne, a četiri učenika (6%) da nisu bile korisne
- pedeset i četiri učenika (73%) smatra da su edukacije i radionice o ovisnosti o društvenim mrežama provedene od strane policijskih službenika bile korisne, sedam učenika (11%) da su bile djelomično korisne i četiri učenika (6%) da nisu bile korisne
- pedeset i tri učenika (82%) smatra da su edukacije i radionice o ovisnosti o mobitelima provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, sedam učenika (11%) smatra da su bile djelomično korisne, a pet učenika (8%) smatra da nisu bile korisne
- četrdeset i osam učenika (74%) smatra da su edukacije i radionice o ovisnosti o internetu provedene od strane članova tima za kvalitetu (razrednik/stručna služba/predmetni učitelj) bile korisne, trinaest učenika (20%) smatra da su bile djelomično korisne, a četiri učenika (6%) da nisu bile korisne
- pedeset i dva učenika (80%) smatra da su edukacije i radionice o ovisnosti o internetu provedene od strane policijskih službenika bile korisne, devet učenika (14%) smatra da su bile djelomično korisne, a četiri učenika (6%) da nisu bile korisne
- pedeset i tri učenika (82%) smatra da je za njih korisno što su neki razrednici na roditeljskim sastancima proveli edukacije i radionice za roditelje o navedenim ovisnostima, jedanaest učenika (17%) smatra da je bilo djelomično korisno, a jedan učenik (2%) da nije bilo korisno
- četrdeset i dva učenika (65%) smatra da bi bilo korisno kada bi se na roditeljskim sastancima češće provodile edukacije i radionice o ovisnostima, šesnaest učenika (25%) smatra da bi bilo djelomično korisno, a sedam učenika (11%) smatra da ne bi bilo korisno
- četrdeset i pet učenika (69%) smatra da bilo korisno kada bi se na roditeljskim sastancima provodile edukacije i radionice o ovisnostima u koje bi istovremeno bili uključeni roditelji i njihova djeca, šesnaest učenika (25%) smatra da bi bilo djelomično korisno, a četiri učenika (6%) smatra da ne bi bilo korisno
- četrdeset i sedam učenika (72%) smatra da bi bilo korisno kada bi policijski službenici provodili edukacije o ovisnostima i za roditelje, šesnaest učenika (25%) smatra da bi bilo djelomično korisno, a dva učenika (3%) da ne bi bilo korisno
- trideset učenika (77%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti pušenja cigareta potaknule da ako puše cigarete prestanu pušiti, sedam učenika (17%) se izjasnilo da su ih djelomično potaknule da prestanu pušiti cigarete, a dva učenika (5%) smatra da ih nisu potaknule da prestanu pišiti cigarete
- trideset učenika (73%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti pušenja elektroničkih cigareta potaknule da ako puše elektroničke cigarete prestanu pušiti, deset učenika (24%) smatra da su ih djelomično potaknule da prestanu pušiti elektroničke cigarete, a jedan učenik (2%) smatra da ih nisu potaknule da prestanu pušiti elektroničke cigarete
- trideset i pet učenika (90%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti korištenja nikotinskih vrećica potaknule da ako koriste nikotinske vrećice prestanus njihovim korištenjem, dva učenika (5%) smatra da su ih djelomično potaknule da ako koriste nikotinnske vrećice iste prestanu koristiti, a dva učenika (5%) da ih nisu potaknule da ako koriste nikotinske vrećice iste prestanu koristiti
- trideset i jedan učenik (69%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti konzumiranja energetskih pića potaknule da ako su prije konzumirali energetska pića prestanu s njihovom konzumacijom, deset učenika (22%) smatra da su ih djelomično potaknule, a 4 učenika (9%) smatra da ih nisu potaknule
- dvadeset i osam učenika (67%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti konzumiranja alkoholnih pića potaknule da ako su prije konzumirali alkoholna pića da prestanu s njihovom konzumacijom, jedanaest učenika (26%) smatra da su ih djelomično potaknule, a tri učenika (7%) da ih nisu potaknule
- dvadeset i četiri učenika (61%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti društvenih mreža (Facebook, TikTok, Viber, Instagram, Discord, Twitch i slično) potaknule da ih manje koriste, dvadeset i dvoje učenika (37%) smatra da su ih djelomično potaknule da ih manje koriste, a trinaest učenika (22%) smatra da ih nisu potaknule d aih manje koriste
- trideset i tri učenika (58%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnosti videoigara (računalo/mobitel/konzola) potaknule da ih manje koriste, sedamnaest učenika (30%) smatra da su ih djelomično potaknule, a sedam učenika (12%) da ih nisu potaknule
- pedeset i jedan učenik (78%) smatra da su ih edukacije o štetnim učincima sredstava ovisnosti potaknule na to da će kada im netko ponudi sredstvo ovisnosti bez oklijevanja reći NE, dvanaest učenika (18%) smatra da su ih djelomično potaknule, a dva učenika (3%) da ih nisu potaknule
- pedeset i sedam učenika (88%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnim učincima sredstava ovisnosti potaknule da više brinu o vlastitom zdravlju, sedam učenika (1%) smatra da su ih djelomično potaknule, a jedan učenika (2%) da ga nisu potaknule
- četrdeset i sedam učenika (72%) smatra da su ih edukacije i radionice o štetnim učincima sredstava ovisnosti potaknule da pažljivije biraju društvo, četrnaest učenika (22%) smatra da su ih djelomično potaknule, a četiri učenika (6%) da ih nisu potaknule
- pedeset učenika (77%) smatra da bi htjeli da se edukacije i radionice o štetnim učincima ovisnosti za učenike provode i sljedeću nastavnu godinu, 2024./2025., trinaest učenika (20%) bi možda htjelo, a dvoje učenika (3%) ne bi htjelo
- četrdeset i jedan učenika (63%) smatra da bi htjeli da se edukacije i radionice o štetnim učincima ovisnosti sljedeću nastavnu godinu, 2024./2025. provode u većem opsegu i za roditelje, a dvadeset i tri učenika (35%) bi to možda htjelo, a jedan učenik (2%) ne bi htio
Sažetku rezultat ankete II možete pristupiti putem priložene poveznice ili pomoću priloženog dokumenta.
Zaključak:
Na temelju rezultata možemo zaključiti kako su edukacije i radionice koje su učenicima održali djelatnici škole, policijski službenici i drugi vanjski suradnici za većinu učenika bile korisne te su većinu učenika koji su koristili sredstva ovisnosti potaknule da iste prestanu koristiti. Također zaključujemo da bismo predavanja i radionice vezane uz ovu temu trebali provoditi i sljedeće školske godine pri čemu bismo trebali više predavanja i radionica održati i roditeljima te prema prijedlogu učenika provoditi istovremeno predavanja i radionice za učenike i njihove roditelje.