
- Uvod: Hrana je svaka tvar ili proizvod prerađen, djelomično prerađen ili neprerađen koji je namijenjen konzumaciji, a služi za nadoknadu utrošene energije i za izgradnju tijela. Naše tijelo treba sve hranjive tvari: ugljikohidrate, bjelančevine, masti, vitamine, minerale, vlakna. Količine unosa i vrsta hranjivih tvari koje hranom u tijelo treba unijeti neka osoba ovisi o više čimbenika kao što su: dob, spol, tjelesna aktivnost, mentalna aktivnost…U ovom obrazovnom istraživanju smo ispitali koliko često učenici 7. razreda konzumiraju određene vrste namirnica i pića. Također smo u istraživanje uključili i poremećaje u prehrani, tjelesnu aktivnost, redovitost obroka.
- Ciljevi: utvrditi prehrambene navike učenika 7. razreda
- Materijali i metode: Istraživanje je provedeno u školskoj godini 2024./2025. U svrhu istraživanja je u digitalnom alatu Forms sastavljen anketni upitnik. Učenici su upitniku pristupali putem poveznice. Upitnik su ispunjavali učenici 7. razreda OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin. Obrazovno istraživanje je provedeno u ponedjeljak 2.6.2025. i u srijedu 4.6.2025. Upitnik se sastojao od 11 pitanja. Anketnom upitniku možete pristupiti putem priložene poveznice.
- Rezultati: U ispitivanju učenika sudjelovali su učenici 7. razreda OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin. U ispitivanju učenika je ukupno sudjelovalo 14 učenika, 10 dječaka i 4 djevojčice. Sažetku rezultata anketnog upitnika možete pristupiti putem priložene poveznice.

Grafikon 1. Koliko često konzumiraš određene namirnice
Analizirajući grafikon primjećujemo da:
• većina učenika brzu hranu konzumira jedanput na mjesec
• samo 28.6 % učenika konzumira povrće 2-3 puta na dan
• samo 35.7% učenika konzumira voće 2-3 puta na dan
• samo 28.6 % učenika konzumira ribu jedanput na tjedan, dok ju 57.1 % učenika konzumira jedanput na mjesec
• 64.3 % učenika konzumira meso peradi (piletina, puretina) 2-3 puta tjedno
• 42.9 % učenika konzumira crveni meso (svinjetina, junetina, govedina) jedanput tjedno
• 35.7 % učenika konzumira mlijeko i mliječne proizvode jedanput tjedno, a isti postotak učenika 2-3 puta tjedno
• 28.6 % učenika konzumira jaja jedanput tjedno, a isti postotak učenika 2-3 puta tjedno
• 42.9 % učenika konzumira orašaste plodove jedanput na mjesec
• 35.7 % učenika konzumira masti i ulja 2-3 puta tjedno
• 50 % učenika konzumira slatkiše 2-3 puta tjedno
Od 14 ispitanih učenika, njih 10 je odgovorilo da nikad nije imalo neki poremećaj u prehrani, jedan učenik/ca je imao/la anoreksiju, jedan učenik/ca je imao/la bulimiju, a dvoje pretilost.
Osam učenika (57 %) smatra da je prehrana u školi zdrava, 5 učenika (36 %) smatra da je ponekad zdrava, a 1 učenik (7 %) da nije zdrava.
71% učenika do sada nikad nije bilo na dijeti, 21 % učenika je bilo 2-3 puta na dijeti i 7 % učenika jedanput.
50 % učenika je djelomično zadovoljno svojim izgledom, 29 % učenika je zadovoljno, a 21 % nije zadovoljno svojim izgledom.

Grafikon 2. Koliko često preskačeš pojedini obrok u danu
Analizirajući grafikon 2 primjećujemo da 50 % učenika preskače zajutrak svaki dan. Doručak 42.9 % učenika nikad ne preskače, dok ga svaki dan preskače 14.3 % učenika.
57.1 % učenika nikada ne preskače ručak. 35.7 % učenika nikada ne preskače užinu dok ih 21.4 % užinu preskače svaki dan. 35.7 % učenika nikada ne preskače večeru. Svaki dan večeru preskače 14.3 % učenika.

Grafikon 3. Koliko često piješ određenu tekućinu
Analizirajući grafikon 3 primjećujemo da:
• većina učenika (78.6 %) konzumira vodu 2-3 puta na dan
• svježe cijeđeni sok 21.4 % učenika konzumira 2-3 puta tjedno, 21.4 % učenika jedanput tjedno, dok su ostale kategorije zastupljene s jednakim postotkom (14.3 %)
• mineralnu gaziranu vodu 28.6 % učenika konzumira 2-3 puta tjedno i 28.6 % učenika jedanput tjedno
• gazirane sokove 35.7 % učenika konzumira 2-3 puta tjedno i 35.7 % učenika jedanput tjedno
• 35.7 % učenika nikada ne konzumira voćni sirup
• 28.6 % učenika konzumira ledeni čaj 2-3 puta tjedno, 28.6 % učenika jedanput na mjesec
• 50 % učenika nikada ne konzumira alkohol, 35.7 % učenika jedanput na mjesec, a 14.3 % učenika 2-3 puta dnevno
• 57.1 % učenika nikada ne konzumira energetska pića, 14.3 % jedanput na mjesec, 7.1 % jedanput na tjedan, 7.1 % 2-3 puta tjedno i 14.3 % 2-3 puta dnevno
Pet učenika (36 %) večera u 18:00 sati, tri učenika (21 %) u 19:00 sati, 2 učenika (14 %) u 20:00 sati, 2 učenika (14 %) u 21:00 sat i dva učenika (14 %) u 23:00 sati.
50 % učenika hranu prije gutanja žvače 16-20 puta, 14 % učenika 36-40 puta, 14 % učenika 11-15 puta, 7 % učenika 26-30 puta, 7 % 21-25 puta, 7 % učenika 5-10 puta.
Učenici nisu imali komentara na upitnik.
- Zaključak i rasprava:
Analizirajući odgovore učenika na pitanja možemo zaključiti da bi učenici 7. razreda trebali češće jesti voće, povrće, ribu i orašaste plodove, a rjeđe slatkiše. Zaključujemo da većina učenika nije imala poremećaj u prehrani ali s obzirom da ih je nekoliko imalo trebalo bi svakako sljedeću nastavnu godinu provesti predavanja, radionice o poremećajima u prehrani: anoreksija, bulimija, pretilost pri čemu bi bilo dobro osim učitelja biologije uključiti razrednika i stručnu službu (pedagoga), a prema potrebi i liječnicu školske medicine. Zaključujemo da je prehrana u školi zdrava. Također zaključujemo da učenici nisu baš zadovoljni svojim izgledom pa bi stoga svakako bilo dobro provesti predavanja, radionice i razgovore s učenicima o navedenoj temi u što bi svakako opet bilo dobro uključiti razrednika i stručnu službu jer je zadovoljstvo sa svojim izgledom također bitno kod stjecanja samopouzdanja i u drugim aspektima života kao što su školovanje, zapošljavanje, stjecanje prijatelja i u ljubavnom životu. Što se tiče redovitosti obroka zaključujemo da većina učenika redovito jede sve obroke kroz dan osim zajutraka. Svakako bi s učenicima na satu biologije i razrednika trebalo provesti radionice o važnosti svih obroka u danu. Zaključujemo da većina učenika redovito pije vodu, nešto rjeđe svježe cijeđeni sok i mineralnu gaziranu vodu. Mali broj učenika konzumira voćni sirup i ledeni čaj. Učenici uglavnom ne konzumiraju energetska pića i alkohol ali zabrinjavajuće je da dvoje učenika konzumira energetsko piće 2-3 puta dnevno, a isto vrijedi i za alkohol. Zaključujemo i da bi učenici trebali smanjiti konzumaciju gaziranih sokova. S obzirom na rezultate vezane uz energetska pića i alkohol neophodno je s učenicima provesti predavanja, radionice i razgovore o štetnosti tih pića. U ovu temu bi svakako trebalo uključiti razrednika, stručnu službu, liječnicu školske medicine, a po potrebi i djelatnike policijske uprave kako bi im objasnili zakone i propise. Zaključujemo da većina učenika večera u 18:00 i 19:00 sati ali ima onih koji večeraju kasnije. Na temelju rezultata o broju žvakanja hrane prije njezina gutanja zaključujemo da većina učenika hranu žvače premali broj puta pa ćemo kroz nastavu biologije i sata razrednika razgovarati o važnosti žvakanja hrane za pravilnu probavu hrane kao i o terminu večere.