Datum objave: 8. lipnja 2025.
Kategorija: Živimo zdravo 5

Hrana

  1. Uvod: Hrana je svaka tvar ili proizvod prerađen, djelomično prerađen ili neprerađen koji je namijenjen konzumaciji, a služi za nadoknadu utrošene energije i za izgradnju tijela. Naše tijelo treba sve hranjive tvari: ugljikohidrate, bjelančevine, masti, vitamine, minerale, vlakna. Količine unosa i vrsta hranjivih tvari koje hranom u tijelo treba unijeti neka osoba ovisi o više čimbenika kao što su: dob, spol, tjelesna aktivnost, mentalna aktivnost…U ovom obrazovnom istraživanju smo ispitali koliko često učenici 7. razreda konzumiraju određene vrste namirnica i pića. Također smo u istraživanje uključili i poremećaje u prehrani, tjelesnu aktivnost, redovitost obroka.
  2. Ciljevi: utvrditi prehrambene navike učenika 7. razreda
  3. Materijali i metode: Istraživanje je provedeno u školskoj godini 2024./2025. U svrhu istraživanja je u digitalnom alatu Forms sastavljen anketni upitnik. Učenici su upitniku pristupali putem poveznice. Upitnik su ispunjavali učenici 7. razreda OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin. Obrazovno istraživanje je provedeno u ponedjeljak 2.6.2025. i u srijedu 4.6.2025. Upitnik se sastojao od 11 pitanja. Anketnom upitniku možete pristupiti putem priložene poveznice.
  4. Rezultati: U ispitivanju učenika sudjelovali su učenici 7. razreda OŠ Izidora Poljaka Višnjica i PŠ J.E. Drašković Cvetlin. U ispitivanju učenika je ukupno sudjelovalo 14 učenika, 10 dječaka i 4 djevojčice. Sažetku rezultata anketnog upitnika možete pristupiti putem priložene poveznice.

Grafikon 1. Koliko često konzumiraš određene namirnice

Analizirajući grafikon primjećujemo da:
• većina učenika brzu hranu konzumira jedanput na mjesec
• samo 28.6 % učenika konzumira povrće 2-3 puta na dan
• samo 35.7% učenika konzumira voće 2-3 puta na dan
• samo 28.6 % učenika konzumira ribu jedanput na tjedan, dok ju 57.1 % učenika konzumira jedanput na mjesec
• 64.3 % učenika konzumira meso peradi (piletina, puretina) 2-3 puta tjedno
• 42.9 % učenika konzumira crveni meso (svinjetina, junetina, govedina) jedanput tjedno
• 35.7 % učenika konzumira mlijeko i mliječne proizvode jedanput tjedno, a isti postotak učenika 2-3 puta tjedno
• 28.6 % učenika konzumira jaja jedanput tjedno, a isti postotak učenika 2-3 puta tjedno
• 42.9 % učenika konzumira orašaste plodove jedanput na mjesec
• 35.7 % učenika konzumira masti i ulja 2-3 puta tjedno
• 50 % učenika konzumira slatkiše 2-3 puta tjedno

Od 14 ispitanih učenika, njih 10 je odgovorilo da nikad nije imalo neki poremećaj u prehrani, jedan učenik/ca je imao/la anoreksiju, jedan učenik/ca je imao/la bulimiju, a dvoje pretilost.
Osam učenika (57 %) smatra da je prehrana u školi zdrava, 5 učenika (36 %) smatra da je ponekad zdrava, a 1 učenik (7 %) da nije zdrava.
71% učenika do sada nikad nije bilo na dijeti, 21 % učenika je bilo 2-3 puta na dijeti i 7 % učenika jedanput.
50 % učenika je djelomično zadovoljno svojim izgledom, 29 % učenika je zadovoljno, a 21 % nije zadovoljno svojim izgledom.

Grafikon 2. Koliko često preskačeš pojedini obrok u danu

Analizirajući grafikon 2 primjećujemo da 50 % učenika preskače zajutrak svaki dan. Doručak 42.9 % učenika nikad ne preskače, dok ga svaki dan preskače 14.3 % učenika.
57.1 % učenika nikada ne preskače ručak. 35.7 % učenika nikada ne preskače užinu dok ih 21.4 % užinu preskače svaki dan. 35.7 % učenika nikada ne preskače večeru. Svaki dan večeru preskače 14.3 % učenika.

Grafikon 3. Koliko često piješ određenu tekućinu

Analizirajući grafikon 3 primjećujemo da:
• većina učenika (78.6 %) konzumira vodu 2-3 puta na dan
• svježe cijeđeni sok 21.4 % učenika konzumira 2-3 puta tjedno, 21.4 % učenika jedanput tjedno, dok su ostale kategorije zastupljene s jednakim postotkom (14.3 %)
• mineralnu gaziranu vodu 28.6 % učenika konzumira 2-3 puta tjedno i 28.6 % učenika jedanput tjedno
• gazirane sokove 35.7 % učenika konzumira 2-3 puta tjedno i 35.7 % učenika jedanput tjedno
• 35.7 % učenika nikada ne konzumira voćni sirup
• 28.6 % učenika konzumira ledeni čaj 2-3 puta tjedno, 28.6 % učenika jedanput na mjesec
• 50 % učenika nikada ne konzumira alkohol, 35.7 % učenika jedanput na mjesec, a 14.3 % učenika 2-3 puta dnevno
• 57.1 % učenika nikada ne konzumira energetska pića, 14.3 % jedanput na mjesec, 7.1 % jedanput na tjedan, 7.1 % 2-3 puta tjedno i 14.3 % 2-3 puta dnevno

Pet učenika (36 %) večera u 18:00 sati, tri učenika (21 %) u 19:00 sati, 2 učenika (14 %) u 20:00 sati, 2 učenika (14 %) u 21:00 sat i dva učenika (14 %) u 23:00 sati.
50 % učenika hranu prije gutanja žvače 16-20 puta, 14 % učenika 36-40 puta, 14 % učenika 11-15 puta, 7 % učenika 26-30 puta, 7 % 21-25 puta, 7 % učenika 5-10 puta.
Učenici nisu imali komentara na upitnik.

  1. Zaključak i rasprava:
    Analizirajući odgovore učenika na pitanja možemo zaključiti da bi učenici 7. razreda trebali češće jesti voće, povrće, ribu i orašaste plodove, a rjeđe slatkiše. Zaključujemo da većina učenika nije imala poremećaj u prehrani ali s obzirom da ih je nekoliko imalo trebalo bi svakako sljedeću nastavnu godinu provesti predavanja, radionice o poremećajima u prehrani: anoreksija, bulimija, pretilost pri čemu bi bilo dobro osim učitelja biologije uključiti razrednika i stručnu službu (pedagoga), a prema potrebi i liječnicu školske medicine. Zaključujemo da je prehrana u školi zdrava. Također zaključujemo da učenici nisu baš zadovoljni svojim izgledom pa bi stoga svakako bilo dobro provesti predavanja, radionice i razgovore s učenicima o navedenoj temi u što bi svakako opet bilo dobro uključiti razrednika i stručnu službu jer je zadovoljstvo sa svojim izgledom također bitno kod stjecanja samopouzdanja i u drugim aspektima života kao što su školovanje, zapošljavanje, stjecanje prijatelja i u ljubavnom životu. Što se tiče redovitosti obroka zaključujemo da većina učenika redovito jede sve obroke kroz dan osim zajutraka. Svakako bi s učenicima na satu biologije i razrednika trebalo provesti radionice o važnosti svih obroka u danu. Zaključujemo da većina učenika redovito pije vodu, nešto rjeđe svježe cijeđeni sok i mineralnu gaziranu vodu. Mali broj učenika konzumira voćni sirup i ledeni čaj. Učenici uglavnom ne konzumiraju energetska pića i alkohol ali zabrinjavajuće je da dvoje učenika konzumira energetsko piće 2-3 puta dnevno, a isto vrijedi i za alkohol. Zaključujemo i da bi učenici trebali smanjiti konzumaciju gaziranih sokova. S obzirom na rezultate vezane uz energetska pića i alkohol neophodno je s učenicima provesti predavanja, radionice i razgovore o štetnosti tih pića. U ovu temu bi svakako trebalo uključiti razrednika, stručnu službu, liječnicu školske medicine, a po potrebi i djelatnike policijske uprave kako bi im objasnili zakone i propise. Zaključujemo da većina učenika večera u 18:00 i 19:00 sati ali ima onih koji večeraju kasnije. Na temelju rezultata o broju žvakanja hrane prije njezina gutanja zaključujemo da većina učenika hranu žvače premali broj puta pa ćemo kroz nastavu biologije i sata razrednika razgovarati o važnosti žvakanja hrane za pravilnu probavu hrane kao i o terminu večere.

Pročitajte još

Svjetski dan zdravlja

Svjetski dan zdravlja

Svjetski dan zdravlja obilježava se svake godine 7. travnja. Na naše zdravlje utječe više čimbenika. Stoga je za očuvanje našeg zdravlja važna pravilna i raznovrsna prehrana, tjelesna aktivnost, izbjegavanje sredstava ovisnosti, dovoljno kvalitetnog sna, izbjegavanje...

Skip to content